Tūkstančiai Lietuvos vairuotojų kasdien važinėja dyzeliniais automobiliais, kuriuose įmontuoti DPF filtrai. Nepaisant šių filtrų svarbos, daugelis savininkų apie juos sužino tik tada, kai kyla problemų. Tuo tarpu savalaikis DPF filtro valymas gali padėti išvengti brangių remontų ir pratęsti automobilio tarnavimo laiką.
Kodėl DPF problemos tapo aktualios dabar?
Lietuvos automobilių parkas yra vienas seniausių Europos Sąjungoje. Vidutinis automobilio amžius šalyje siekia daugiau nei 15 metų. Daugelis 2009-2015 metais pagamintų dyzelinių automobilių dabar pasiekė tokią eksploatacijos stadiją, kai DPF filtrai pradeda kelti problemas.
Automobilių serviso centrų duomenimis, per pastaruosius dvejus metus kreipimųsi dėl DPF problemų skaičius išaugo beveik 40%. Rinkos analitikai šią tendenciją sieja ne tik su automobilių senėjimu, bet ir su ekonominiais veiksniais – žmonės linkę ilgiau eksploatuoti turimus automobilius vietoj to, kad pirktų naujus.
Kaip atpažinti DPF problemas?
DPF problemų požymiai dažnai pasireiškia palaipsniui, todėl vairuotojai ne iš karto atkreipia į juos dėmesį. Pagrindiniai ženklai, rodantys galimas DPF problemas:
- Padidėjusios degalų sąnaudos
- Sumažėjusi variklio galia, ypač greitėjant
- Užsidegusi variklio gedimo lemputė
- Pranešimai automobilio kompiuteryje, susiję su išmetimo sistema
- Nestabilus variklio darbas tuščiąja eiga
Automobilių diagnostikos specialistai pabrėžia, kad šie požymiai gali reikšti ir kitas problemas, tačiau dyzeliniuose automobiliuose dažnai signalizuoja būtent apie DPF užsikimšimą.
DPF valymo metodai ir jų efektyvumas
Šiuolaikinėje automobilių rinkoje siūlomi keli DPF valymo būdai, besiskiriantys tiek kaina, tiek efektyvumu.
Priverstinė regeneracija – tai procedūra, atliekama naudojant specialią diagnostinę įrangą. Jos metu inicijuojamas procesas, kai DPF filtras įkaitinamas iki aukštos temperatūros, sudeginant susikaupusius suodžius. Procedūra trunka apie 1-2 valandas, kainuoja 80-150 eurų. Tinkama ankstyvoms užsikimšimo stadijoms.
Cheminis valymas – į išmetimo sistemą įpurškiamos specialios cheminės medžiagos, kurios ištirpdo suodžius ir kitas nuosėdas. Procesas trunka 3-5 valandas, kainuoja 100-200 eurų. Efektyvus vidutinio užsikimšimo atvejais.
Ultragarsinis valymas – pažangiausia technologija, kai išmontuotas filtras valomas ultragarso bangomis specialiame tirpale. Procesas užtrunka 1-2 dienas, kainuoja 200-300 eurų. Tai efektyviausias metodas, tinkantis net stipriai užsikimšusiems filtrams.
Kombinuotas valymas – derinami keli metodai geriausiam rezultatui pasiekti. Trunka 1-2 dienas, kainuoja 250-350 eurų. Rekomenduojamas probleminiais atvejais.
Ekonominis DPF valymo aspektas
Finansiniu požiūriu, DPF valymas yra daug ekonomiškesnis sprendimas nei keitimas ar šalinimas:
Sprendimas | Kaina (EUR) | Legalumas | Poveikis automobiliui |
DPF valymas | 100-300 | Visiškai legalus | Atkuria optimalų veikimą |
Naujas DPF | 600-2000 | Visiškai legalus | Užtikrina optimalų veikimą |
DPF šalinimas | 200-500 | Nelegalu | Padidėja tarša, problemos su TA |
Naujausiais duomenimis, vidutinis vairuotojas, pasirinkęs DPF valymą vietoj keitimo, sutaupo apie 800 eurų. Tai ypač aktualu ekonominio neapibrėžtumo laikotarpiu, kai automobilių išlaikymo kaštai tampa vis didesne našta.
Prevencinės priemonės, padedančios išvengti DPF problemų
Automobilių specialistai rekomenduoja laikytis šių prevencinių priemonių, norint prailginti DPF filtro tarnavimo laiką:
- Reguliariai važiuoti ilgesnes distancijas (bent 30 minučių važiavimas greitkeliu)
- Vengti dažno varikliu užvedimo ir išjungimo trumpais intervalais
- Naudoti kokybišką degalų priedą, skirtą DPF apsaugai
- Stebėti variklio alyvos lygį ir kokybę (per daug alyvos gali pakenkti DPF)
- Laiku atlikti techninę priežiūrą pagal gamintojo rekomendacijas
Tyrimai rodo, kad vairuotojai, laikantys šių rekomendacijų, susiduria su DPF problemomis vidutiniškai 40% rečiau nei tie, kurie jų nesilaiko.
DPF valymas versus šalinimas
Lietuvos ir Europos Sąjungos teisės aktai draudžia DPF filtrų šalinimą. Tai ne tik neteisėta, bet ir kenkia aplinkai. Veikiantis DPF filtras sulaiko iki 85% kietųjų dalelių, kurios kitaip patektų į orą.
Techninės apžiūros metu automobiliai tikrinami vis griežčiau – naudojama moderni įranga, galinti aptikti pašalintus ar modifikuotus DPF filtrus. Baudos už tokius pažeidimus Lietuvoje prasideda nuo 300 eurų ir gali siekti 1500 eurų už pakartotinius pažeidimus.
DPF valymo paslaugas teikiančių įmonių rinkos tendencijos
Lietuvoje pastaraisiais metais ženkliai išaugo autoservisų, siūlančių profesionalų DPF valymą, skaičius. 2023 m. tokių paslaugų teikėjų buvo apie 50, o 2025 m. pradžioje – jau daugiau nei 120.
Augant paslaugų teikėjų skaičiui, didėja ir paslaugų kokybė. Modernūs servisai investuoja į pažangią įrangą, galinčią atlikti ultragarsinį valymą ir detalią diagnostiką. Tai leidžia pasiekti geresnių rezultatų – išvalyti filtrai atgauna 90-95% savo originalaus efektyvumo.
Praktiniai aspektai renkantis DPF valymo paslaugą
Renkantis DPF valymo paslaugą, verta atkreipti dėmesį į kelis svarbius aspektus:
- Servisas turėtų atlikti išsamią diagnostiką prieš valymą
- Svarbu, kad būtų naudojami šiuolaikiniai valymo metodai
- Patikimas servisas visada suteikia garantiją atliktam darbui
- Reikėtų pasiteirauti, ar po valymo atliekamas sistemos testavimas
Verta žinoti, kad efektyviam valymui dažnai reikalingas filtro išmontavimas – tai užtikrina geriausius rezultatus ir leidžia įvertinti tikrąją filtro būklę.
Ateities perspektyvos
Nors Europoje pastebima aiški tendencija pereiti prie elektrinių transporto priemonių, dyzeliniai automobiliai išliks svarbūs dar daugelį metų. Nauji dyzeliniai automobiliai turi tobulesnes DPF sistemas, tačiau jos vis tiek reikalauja priežiūros.
Technologijos nuolat tobulėja – naujausi ultragarsiniai valikliai pasiekia dar geresnių rezultatų, o rinkoje atsiranda inovatyvių diagnostikos įrankių, leidžiančių tiksliau nustatyti DPF užsikimšimo lygį ir parinkti tinkamiausią valymo būdą.
Dažniausiai užduodami klausimai apie DPF
Ar DPF filtras gali užsikimšti visiškai?
Taip, jei ignoruojami pirmieji užsikimšimo požymiai, filtras gali užsikimšti visiškai, dėl ko automobilis gali pereiti į avarinį režimą arba visiškai nustoti veikti.
Ar galima išvalyti DPF filtrą savarankiškai?
Teoriškai taip, naudojant specialius priedus kurui, tačiau jų efektyvumas yra ribotas. Rimtesniais atvejais reikalingas profesionalus valymas.
Kiek kartų galima valyti DPF filtrą?
Vidutiniškai DPF filtrą galima valyti 2-3 kartus per jo tarnavimo laiką. Po to filtro struktūra gali pradėti irti ir filtras taps nebetinkamas valymui.
Ar DPF valymas paveikia automobilio galią?
Priešingai – sėkmingas DPF valymas atkuria optimalų variklio darbą ir gali padidinti galią, kurią buvo sumažinęs užsikimšęs filtras.
Ar draudimo bendrovės pripažįsta DPF valymą?
Taip, profesionalus DPF filtro valymas yra laikomas standartine automobilio priežiūros procedūra ir neturi įtakos draudimo sąlygoms, skirtingai nei neteisėtas DPF šalinimas.